Tuesday, June 30, 2009

Reisebrev fra Praha (2)

Shopping. Eller mangelen på.

Dag 3.

Greenqueenprosjektet er verre enn å slutte å røyke. Det er faktisk som å slutte å røyke, gå på vannvogna og være på slankekur samtidig. De av dere som kjenner meg godt vet at min absolutte yndlingsbutikk, mitt Mekka, min Hellige Gral er kledd i rød og sort logo, i store blanke, skinnende bokstaver:

NEW YORKER

Smak på det. Se for deg streetwear-klærne i rader og rekker. Lukk øynene og se den japanske urban-avdelinga, kjenn på skoene i retrostil, beltene i ville åttitallsfarger, la blikket gli over glitrende stativer med skinnende accessories til øyet blir stort og vått. Umulig å komme over i Norge. Reservert for de korte, heftige kjærlighetsmøtene i hemmelighet når jeg en sjelden gang befinner meg i
en europeisk storby.
Jeg vet ikke om det er nødvendig å rippe opp i det ferske såret, men tyngden er for tung å bære alene; så stålsett hjertet og kjenn fortvilelsen:

Det er en her


På torget.

Like utenfor.

I flere etasjer.

Den ligger åpen og innbydende der gaten vår møter neste.
Like ved hotellet.
Dristig og flørtende ligger den og venter på meg.

Jeg må gå forbi den hver dag. Selv når jeg tar en omvei for å slippe å ha den innen synsvidde vet jeg at den er der.
Jeg kan kjenne den gjennom veggene av glass og betong. Den kaller meg Hjem.

Dette er verre enn å slutte å røyke. Det er verre enn å gi opp all sjokolade, all champagne, all verdens liflige fristelser på en gang.
Greenqueen’s challenge glir stille, mørkt og umerkelig over i Green Queen’s Nightmare.

Det er dag 3 i Praha. Dag 3, og the New Yorker ligger vegg i vegg.

No comments:

Post a Comment