Friday, September 25, 2009

Army-topp in the mo(od)


Nå er det på tide med noe inspirasjon her!

Her er en kort oppskrift på hva man kan finne på når man har masse T-skjorter man ikke bruker, og trenger noe nytt, kult tøy.

Man trenger:


  • 1 stk gammel T-skjorte (jada, det er ikke samme som jeg mod'a, men you get the picture!)



  • 1 stk saks



  • 1 stk symaskin



  • 1 stk strykejern

  • Tøymaling og svamp

  • Ark med motiv of your choice

Først klipper du opp skjorta. Følg min fantastiske anvisning fra Paint og klipp langs de grå strekene (sånn omtrent, tegn strekene rett på skjorta når du har den på så du vet hvor mye som må klippes inn i livet!) På bakstykket kan du gjerne klippe mer inn mellom skuldrene (jeg har bare en ca 4 cm lang "bue" så man kan se mest mulig av tatoveringa mi).

Når du har gjort dette vrenger du den og syr bånn speed sikksakk langs klippekantene og rettsøm etterpå. Ikke sy igjen armene, for all del, hvis du hadde planer om å finne på det!

Nå sitter du igjen med en finfin topp som trenger litt pynt. Frem med stofftrykk og svamp!

Finn et motiv du har lyst til å trykke på. Jeg var superinspirert av Terminator Salvation og Zombie survival guide, så jeg endte opp med å printe ut ZOMBIE HUNTER i stor font på et vanlig A4-ark. Klipp ut bokstavene/motivet. PASS PÅ å ikke klippe i "omrisset", det er ikke bokstavene du skal sitte igjen med, men konturene.

Fest arket godt med knappenåler, legg en avis mellom forstykket og bakstykket (malingen trekker gjennom!) og trykk i vei. Trykk RETT NED, ikke gni! Da går malingen nemlig inn under kantene på skjorta.



La den tørke litt (føner er fint å bruke hvis du synes det er kjedelig å se maling tørke, hehe)
Trykk en omgang til for å være på den sikre siden.
Så må du fiksere malingen så den tåler maskinvask. Enten kan du stryke over eller hive i stekeovnen. Jeg gjorde begge deler! Først i stekeovnen på like mange grader som bruksanvisningen på stoffmalingen sier, så stryke med strykejernet etterpå. Holder i årevis! :D

Og se så fin den ble:


TADAAAA! Hvem trenger kjøpe nye klær?!

1 comment:

  1. Når jeg tenker over det, så har jeg alltid trodd at den var kjøpt slik, bra arbeid lillesøs!

    ReplyDelete