Monday, June 15, 2009

What to wear - what NOT to wear

Min kjære bror studerer i England. Det vil si at jeg har (oh joy!) en
engelsk adresse jeg kan shippe alle de billige bruktbøkene fra
www.play.com til.

På fredag hentet jeg siste måneders loot: en HAUG
med Trinny&Susannah-bøker pluss DVD-en "The Rules". Trinny & Susannah
er damene bak BBC-programmet "What not to wear". LOVE THEM :)




Besøk dem her: http://trinnyandsusannah.com/

Så jeg lødde bilen full av grønnsaker, bøker, frukt og filmer og satte snuten mot Iveland og Beccas nydelige hus på landet.

Kort fortalt er filosofien deres slik:
det har ikke noe å si hvilken størrelse du er, hvilken kroppsform du har, hvor liten/stor/høy/tynn du er - alt avhenger av klærne du går med. Alle har noe de er misfornøyde med, alle har en eller annen uproposjonert bit de gjerne vil bli kvitt, alle har en skavank de skulle ønske kunne forsvinne ved å slanke den bort, skjære den vekk, fylle den opp med silikon, slette
den fra ansiktet med Botox - you name it.

Poenget er at man kan skjule og fremheve ved å velge klær med omhu. For eksempel ser de blå Only-buksene til Janne (storesøster) helt fæle ut på henne, men rumpa mi passer helt perfekt i samme buksa. Omvendt ser den fantastiske retrogenseren i lilla mønster ut som en bløtkake på meg, men på hennes høye, lenkelige kropp sitter den som et skudd.

Oppskriften for å kle seg etter kroppen er som følger:

Finn ut hvilken kroppstype du har. Yes, baby, still deg i undertøyet foran speilet (ha et lite speil i hånden så du kan se baksiden også) og se etter følgende:

Har du smalere skuldre enn hofter? Er magen din større enn rumpa di?
Har du formen til en fiolin eller er du tyngre i bunnen som en pære?
Hva er du mest fornøyd med? Hva er du minst fornøyd med?


Jeg hadde god hjelp av Becca og vi kom fra til at jeg er en blanding av søyle og timeglass. Jeg har en fin hals og krageparti og OK armer, men lårene mine og leggene er av den staute, tyske rase.
Jeg kan gjerne fremheve hele overkroppen og livet, men jeg er så velsignet med fine ridebukselår at disse gjerne kan trylles vekk spør du meg.

«The girls» opererer med 12 forskjellige kroppstyper:

Søylen: hoftebredde samme som skulderbredde, livet er svakt markert,
men kroppen er lang og guttete.
Pære: All tyngden ligger rundt hoftene og lårene, små pupper, smalt
liv men big, juicy butt!
Cello: tenk Oprah – kraftige lår og rumpe, store pupper, litt
innsvinget i livet, men mesteparten av vekta befinner seg i nederste
halvdel.
Vase: Smalt liv, middels pupper, fyldig rumpe og tynne, slanke bein.
Eple: Tynne bein og armer, men alt er samlet på midten.
Timeglass: smalt liv, pupper og rumpe ca samme størrelse, middels
størrelse bein og armer. Tenk Marilyn Monroe.
Lollipop: Tits on a stick. Dolly Parton.
Bjelle: se pære, men med kraftigere ben og hofter.
Murstein: brede hofter og skuldre, men ikke definert liv. Små pupper
og lite rumpe.
I tillegg kommer kroppstypene kjegle, stettglass og kornett. Sjekk hjemmesiden for mer info om disse.

Jeg anbefaler å lese på sidene deres og lese litt på egenhånd om hvilke klær som passer deg best. Cluet er å skape en best mulig balanse ved hjelp av klærne: har du små pupper men stor rumpe kan du trylle bort rumpa di ved å flytte fokuset til overkroppen.

For å fjerne ridebukselår (grøss og gru):
aldri gå med jakker, gensere eller topper som slutter på lårenes tykkeste del. Enten bør man ha en kort, kort jakke (som i tillegg fremhever midjen) eller en lang, sid jakke som går ned til knærne eller lengre.
Tips! Kjøp jakker der splitten begynner I KORSRYGGEN, da får du en fin flyt i tøyet i stedet for at splitten starter rett nedenfor rumpa og dermed strammer over stedene du prøver å skjule.
Ikke gå med bukser som er like stramme hele veien ned. Slengbukser, vide ben, haremsbukser – anything goes! Skjørt er finest i A-form eller helt fotsidt som ikke klynger seg til lårene.

Skjule grevinnesleng: Gå for gensere med flaggermusarmer eller trompetarmer. Aldri, aldri, aldri gå med spagettistropper. Jeg får grusomme bilder i hodet av kvapsete bleke overarmer surret som spekeskinker. T-skjorter bør ha vid nok arm til at de ikke strammer eller stopper rundt den tykkeste delen av armen, eventuelt bør du alltid kjøpe med trekvartlange ermer.

Big butt?
Dongeribukser er fantastisk, de holder inn alt der de skal. Ikke fall for fristelsen å kjøpe en bukse som dekker hele rumpa og halve korsryggen – det får baken til å se tre ganger så stor, fin og innepakket ut. Hoftebukser er himmelsendt – jo mindre rumpe på buksene, jo mindre ser rumpa di ut. Brede belter deler ytterligere opp rumpa i «mindre deler». Obs! Det fæleste som finnes er jenter med altfor små hoftebukser der valpefettet velter seg som en pølse over buksekanten. Har du ikke fint vaskebrett, men blubbs med sideflesk; ikke gå med hoftebukser.

Stor mage:
omslagstopper skaper illusjon av smal midje og trekker oppmerksomheten til bysten. V-hals og utringning er bra.

Tips&Tricks: Aldri avslutt et klesplagg på kroppsdelens tykkeste omkrets med mindre du gjerne vil fremheve dette. Spesielt armer, lår, legger og rumpe.
Har du liten overkropp med stor underkropp og har mønstret underdel på vektlegger du overkroppen ved å ta opp mønsterets LYSESTE farge i toppen.
Har du større overkropp og vil skjule dette tar du opp mønsterets MØRKESTE farge i toppen.

Jeg har omtrent en million flere tips som blir postet etterhvert som jeg får tid :)

Min utfordring nå er jo å finne BRUKTE klær som passer inn både i form og farge til meg selv.

Jeebus! Wish me luck people ;)

No comments:

Post a Comment