Monday, July 06, 2009

Faktiske og Taktiske Tilbakemeldinger

What’s all the fuzz about?

1. Faktisk Tilbakemelding.

Dette er en vanlig nybegynnerfeil å gjøre som Sherpa og begås som regel etter spørsmål som for eksempel:
”Sitter denne fint?”
”Ble ikke rumpa mi litt stor i denne?”
”Jeg vet ikke helt, hva synes du?”
Den faktiske tilbakemeldingen er utelukkende basert på Sherpaens ærlige mening. Kanskje rumpa ser stor ut og tunika-stilen er den verste noensinne for personens kroppsform. Sherpaen kan dermed falle for fristelsen å svare direkte på spørsmålet basert på en objektiv betraktning. Dette er et grovt feiltrinn og kan føre til uante konsekvenser

Shopperen er nemlig ikke ute etter å høre Sherpaens objektive mening om rumpestørrelser, men en bekreftelse eller avkreftelse på sine egne mistanker.

En Sherpa må aldri kommentere og konkludere på bakgrunn av de faktiske kjensgjerninger, men på Shopperens ubevisste kroppsspråk. Denne kunsten er en godt bevart hemmelighet, men man kan (om man er riktig heldig) ane suset av tidligere Sherpaers visdom i prøveromskorridorene på Hennes & Mauritz.

2. Taktisk Tilbakemelding.
Denne sparer Sherpaen for flere uforutsette senreaksjoner, for eksempel:

a) Irritasjon over Uærlighet (”Jeg vet du ikke egentlig synes rumpa mi ser fin ut i denne!”)

b) Senere Sinneutbrudd (”Hvorfor SA du ikke at jeg så SÅ feit/teit/kort/bred/rar ut når jeg prøvde den?!”

Taktisk tilbakemelding bør utelukkende baseres på Shopperens egne opplevelse av situasjonen og ikke på Sherpaens subjektive mening. Dette krever en god porsjon innsikt og sylskarp observasjonsevne fra Sherpaens side.

Jeg vil ikke avsløre alle triksene her (got to have some mystery), men kan overrekke følgende tips:

- Følg nøye med på Shopperens kroppsholdning. Er den høy, rak og lett på foten? I så fall er det trygt å anbefale klesplagget.

- Observér ansiktsuttrykk. Rynkede bryn, usikkerhet i blikket, leppetygging og langvarig, sakte studering i speilet tilsier at Shopperen egentlig ikke liker plagget. Med mindre Sherpaen er flink til å ordlegge seg, bør ikke Shopperen overtales til å kjøpe produktet. Hold deg på den sikre siden og rist megetsigende på hodet. Observeres en lettet Shopper som får sine bange anelser bekreftet, er du på rett vei.

Lykke til!

No comments:

Post a Comment